Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn de algemene voorwaarden van de volgende partijen die een samenwerking hebben:
1. Rodenburg Interieurs B.V., gevestigd te (9206 AS) Drachten aan De Giek 9 en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 01044285.
2. Moorlag Projectbouw B.V., gevestigd te (9206 AS) Drachten aan De Giek 9 en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 87991764.
3. Rodenburg Projectinrichting B.V., gevestigd te (9206 AS) Drachten aan De Giek 9 en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 72336552.
Artikel 1 Definities
Aannemer: De aannemer die het werk zelfstandig of onder haar leiding door anderen doet uitvoeren.
Opdrachtgever: Het bedrijf of de consument die een overeenkomst van aanneming van werk met de aannemer aangaat.
Bedrijf: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Consument: Een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Op alle overeenkomsten tussen Aannemer en de opdrachtgever zijn de algemene voorwaarden van aannemer van toepassing.
2.2 Van het in deze algemene voorwaarden bepaalde kan uitsluitend en alleen worden afgeweken indien en voor zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
2.3 Indien ook de opdrachtgever naar zijn algemene voorwaarden verwijst, zijn de voorwaarden van de opdrachtgever uitdrukkelijk niet van toepassing. Dit is alleen anders indien en voor zover de toepasselijkheid van de voorwaarden van de opdrachtgever door aannemer uitdrukkelijk schriftelijk is aanvaard en voor zover de voorwaarden van de opdrachtgever niet in strijd komen met het bepaalde in deze algemene voorwaarden.
2.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen van toepassing.
Artikel 3 Offerte, totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst
3.1 De offerte wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht, behoudens spoedeisende omstandigheden.
3.2 In de offerte wordt onder meer aangegeven:
a. de plaats van het werk;
b. een omschrijving van het werk;
c. volgens welke tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen het werk zal worden uitgevoerd;
d. het tijdstip van aanvang van het werk;
e. de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd. Deze wordt bepaald door hetzij een bepaalde dag, hetzij een aantal werkbare werkdagen te noemen;
f. de prijsvormingmethode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie. Bij de prijsvormingmethode aanneemsom noemt de aannemer een vast bedrag voor het in de offerte omschreven werk. Bij de prijsvormingmethode regie doet de Aannemer een opgave van de prijsfactoren (zoals uurtarieven, opslagen en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De verschuldigde omzetbelasting wordt in de offerte afzonderlijk vermeld;
g. of betaling van de aanneemsom in termijnen zal plaatsvinden;
h. of op het werk een risicoregeling van toepassing zal zijn, en zo ja welke;
i. of met stelposten rekening is gehouden, en zo ja met welke:
j. of hoeveelheden verrekenbaar zullen zijn, en zo ja welke;
k. de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op de offerte en op de daaruit voortvloeiende aannemingsovereenkomst.
3.3 De offerte wordt gedagtekend en geldt ingaande die dag gedurende dertig dagen.
3.4 Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de Aannemer of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de Aannemer. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door de aannemer gedaan verzoek op kosten van de opdrachtgever aan hem te worden teruggezonden.
3.5 Wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd, is de Aannemer gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte aan degene op wiens verzoek hij de offerte uitbracht in rekening te brengen, indien hij zulks voor het uitbrengen van de offerte heeft bedongen.
3.6 Overeenkomsten komen tot stand wanneer aannemer de opdracht schriftelijk aanvaardt of wanneer de overeenkomst door de opdrachtgever en door Aannemer is ondertekend. Elektronische overeenkomsten komen tot stand doordat Aannemer de opdracht schriftelijk aanvaardt middels een opdrachtbevestiging.
3.7 De door Aannemer aan de opdrachtgever verzonden opdrachtbevestiging wordt geacht de inhoud van de gesloten overeenkomst volledig en juist weer te geven. De opdrachtgever gaat akkoord met de inhoud van de opdrachtbevestiging.
3.8 Indien een opdracht wordt gegeven door twee of meer opdrachtgevers zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft de Aannemer tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel.
3.9 In de overeenkomst wordt specifiek genoemd welke werkzaamheden worden uitgevoerd door welke partij (Rodenburg Interieurs B.V, Moorlag Projectbouw B.V. of Rodenburg Projectinrichting B.V.
Artikel 4 Prijzen
4.1 De prijzen van Aannemer zijn, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, in Euro’s, inclusief omzetbelasting en andere van overheidswege opgelegde heffingen, behoudens eventuele kosten van aflevering.
4.2 De in offertes en overeenkomsten vermelde prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst geldende kostenfactoren, zoals loon- en materiaalkosten, belastingen en andere heffingen van overheidswege.
4.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 4.1 van deze algemene voorwaarden, behoudt Aannemer zich het recht voor om indien na de datum waarop de overeenkomst tot stand is gekomen, maar voor de dag van (aanvang van) de te leveren zaken en/of het verrichten van diensten en/of werkzaamheden in een of meer van de kostenfactoren optreden, deze verhogingen aan de opdrachtgever in rekening te brengen. Voorts heeft Aannemer het recht om in een dergelijk geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbonden te verklaren zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is.
Artikel 5 Verplichtingen van de opdrachtgever
5.1 Tenzij anders is overeengekomen zorgt de opdrachtgever ervoor dat de Aannemer tijdig kan beschikken:
a. over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen), zo nodig in overleg met de Aannemer;
b. over het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
c. over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
d. over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water.
5.2 Indien het inschakelen van een kwaliteitsborger is vereist, zorgt de opdrachtgever daarvoor tenzij anders is overeengekomen.
5.3 De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van de opdrachtgever.
5.4 Het is de opdrachtgever niet toegestaan om vóór de dag waarop het werk als opgeleverd geldt zelf dan wel door derden werkzaamheden aan het werk uit te (laten) voeren, behoudens toestemming van de Aannemer.
5.5 Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van de aannemer is het de opdrachtgever niet toegestaan om vóór oplevering zijn rechtsverhouding tot de Aannemer over te dragen aan een derde.
Artikel 6 Kostenverhogende omstandigheden
6.1 Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de overeenkomst geen rekening behoefte te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, die de Aannemer niet kunnen worden toegerekend en die de kosten van het werk verhogen.
6.2 Kostenverhogende omstandigheden geven de Aannemer recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende gevolgen.
6.3 Indien de aannemer van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient hij de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen. Vervolgens zullen partijen op korte termijn overleg plegen omtrent de vraag of kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden en zo ja, in hoeverre de kostenverhoging naar redelijkheid en billijkheid zal worden vergoed.
6.4 De opdrachtgever is gerechtigd om in plaats van toe te stemmen in een vergoeding het werk te beperken, te vereenvoudigen of te beëindigen. Het bedrag dat de opdrachtgever in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden vastgesteld.
Artikel 7 Meer- en minderwerk
7.1 Verrekening van meer en minder werk vindt plaats:
a. ingeval van wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering;
b. ingeval van afwijkingen van de bedragen van de stelposten;
c. ingeval van afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden;
7.2 In geval van door de opdrachtgever gewenste wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering kan de Aannemer slechts dan een verhoging van de prijs vorderen, wanneer hij de opdrachtgever tijdig heeft gewezen op de noodzaak van een daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de opdrachtgever die noodzaak uit zichzelf had moeten begrijpen.
7.3 Wijzigingen in de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering zullen - behoudens spoedeisende omstandigheden - schriftelijk of elektronisch worden overeengekomen. Het gemis van een schriftelijke of elektronische opdracht laat de aanspraken van de aannemer en van de opdrachtgever op verrekening van meer en minder werk onverlet. Bij gebreke van een schriftelijke opdracht rust het bewijs van de wijziging op degene die de aanspraak maakt.
7.4 Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de aanneemsom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij
a. het aanschaffen van bouwstoffen;
b. het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan;
c. het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de opdrachtgever nader moeten worden ingevuld. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
7.5 Bij de ten laste van een stelpost te brengen uitgaven wordt gerekend met de door de aannemer voor die stelpost gemaakte kosten. Als sprake is van een bruto stelpost worden deze kosten verhoogd met een aannemersvergoeding van 10%. Als sprake is van een netto stelpost worden bij de afrekening uitsluitend de door de aannemer voor die stelpost gemaakte kosten verrekend met het bedrag van de stelpost.
7.6 Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aanneemsom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee de aannemer redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
7.7 Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aanneemsom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
7.8 Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het werk tot stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer of minder kosten.
7.9 Indien de opdrachtgever opdracht geeft tot het uitvoeren van meer werk, mag de Aannemer bij wijze van voorschot 25% van het overeengekomen bedrag in rekening brengen. Het resterende gedeelte zal de aannemer eerst kunnen factureren bij het gereedkomen van het meer werk dan wel bij de eerst komende termijnfactuur daarna. Tenzij anders is overeengekomen zal minder werk door de aannemer worden verrekend bij de eindafrekening.
7.10 Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minder werk het totaalbedrag van het meer werk overtreft, heeft de Aannemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen. De afrekening van netto stelposten wordt hierbij niet betrokken.
Artikel 8 Termijnen
8.1 De door Aannemer opgegeven levertijden gaan in op de dag waarop de overeenkomst tot stand is gekomen, mits alle gegevens die aannemer voor de uitvoering van de opdracht nodig hebben in het bezit zijn van Aannemer.
8.2 De door Aannemer opgegeven levertijden zullen nimmer zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Levertijden worden verlengd met de tijd gedurende welke de opdrachtgever enig verschuldigd geworden bedrag, nadat dat opeisbaar is geworden, onbetaald heeft gelaten.
8.3 Indien zich wijzigingen voordoen in de werkomstandigheden zoals die bestonden op het moment dat de overeenkomst is tot stand gekomen, worden levertijden zodanig verlengd als, alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is.
8.4 Bij het niet tijdig leveren van zaken en/of het verrichten van diensten en/of werkzaamheden moet aannemer derhalve schriftelijk in gebreke worden gesteld.
Artikel 9 Facturering en betaling
9.1 Betaling dient te geschieden in Euro’s, zonder aftrek van enige korting door overschrijving op een door ons aangewezen bankrekening, in beide gevallen uiterlijk 14 dagen na de factuurdatum; dit alles tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2 Indien er volgens Aannemer sprake is van een project dan is Aannemer gerechtigd om het project in delen te factureren. Opdrachtgever dient de eerste termijn voor aanvang van de werkzaamheden van het project te betalen. De overige delen worden telkens na het afronden van de werkzaamheden in een termijn gefactureerd waarbij er een betalingstermijn van 10 dagen geldt.
9.3 Indien de opdrachtgever niet tijdig tot (algehele) betaling overgaat, is de opdrachtgever in verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist en zijn alle vorderingen van Aannemer op de opdrachtgever, zonder dat ingebrekestelling vereist is, onmiddellijk opeisbaar.
9.4 Is de opdrachtgever in gebreke met tijdige betaling dan verbeurt hij aan Aannemer, zonder dat een nadere aanzegging aan de kant van Aannemer nodig is, vanaf de vervaldatum tot aan de dag der algehele betaling, een rente gelijk aan 2% per maand of gedeelte van een kalendermaand, berekend over de in rekening gebrachte bedragen prijs of het nog onbetaald gebleven gedeelte daarvan, welke rente onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar is.
9.5 Voorts is de opdrachtgever gehouden om aan Aannemer de buitengerechtelijke incassokosten te voldoen die verband houden met het incasseren van de vorderingen van Aannemer. Deze kosten worden bepaald op 15% van de hoofdsom, onverminderd het recht van Aannemer om verdere redelijke kosten ex artikel 6:96, lid 2, sub c van het Burgerlijk Wetboek in rekening te mogen brengen. Bovendien zijn alle nadelige gevolgen van koersverlies of anderszins uit te late betaling of niet-betaling voortvloeiend voor rekening van de opdrachtgever.
9.6 Indien Aannemer een overeenkomst aangaat met een opdrachtgever, niet handelde in de uitoefening van beroep of bedrijf (derhalve met een consument), dan is deze ook gehouden de buitengerechtelijke incassokosten te voldoen die verband houden met het incasseren van de vorderingen van Aannemer. De buitengerechtelijke kosten die de consument dan dient te voldoen, wordt bepaald aan de hand van de staffel zoals opgenomen in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
9.7 Indien Aannemer zaken van de opdrachtgever onder zich heeft, is Aannemer gerechtigd deze zaken onder zich te houden tot voldoening van alle kosten die Aannemer heeft besteed ter uitvoering van de te verrichten van diensten en/of (reparatie)werkzaamheden, ook indien het kosten van eerder door Aannemer verrichtte diensten en/of werkzaamheden zijn aan dezelfde of aan een andere zaak, tenzij de opdrachtgever voor die kosten zekerheid heeft gesteld.
Artikel 10 Oplevering en onderhoudstermijn
10.1 Het werk geldt als opgeleverd wanneer de aannemer heeft medegedeeld dat het werk gereed is voor oplevering en de opdrachtgever het werk heeft aanvaard. Ter gelegenheid van de oplevering wordt een door beide partijen te ondertekenen opleveringsrapport opgemaakt. Een door de opdrachtgever geconstateerde tekortkoming die door de aannemer niet wordt erkend wordt in het opleveringsrapport als zodanig vermeld.
10.2 Indien de aannemer schriftelijk of elektronisch heeft medegedeeld dat het werk voor oplevering gereed is en de opdrachtgever niet binnen 8 dagen daarna laat weten of hij het werk al dan niet aanvaardt, geldt het werk als opgeleverd.
10.3 Indien de opdrachtgever het werk afkeurt, dient hij dat schriftelijk of elektronisch te doen onder vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
10.4 Indien de opdrachtgever het werk in gebruik neemt, geldt het werk als opgeleverd.
10.5 Indien partijen vaststellen dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal de aannemer na overleg met de opdrachtgever een nieuwe datum noemen waarop het werk gereed zal zijn voor oplevering.
10.6 Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van de opdrachtgever.
10.7 Door de Aannemer erkende tekortkomingen worden zo spoedig mogelijk hersteld.
10.8 Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, gaat een onderhoudstermijn van 30 dagen in.
10.9 De Aannemer heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht, door voor rekening van de opdrachtgever komende omstandigheden, dan wel als gevolg van meer en minder werk, niet van de Aannemer kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd.
Artikel 11 Inschakeling derden
11.1 Aannemer is bevoegd om in samenhang met de uitvoering van de overeenkomst, ook namens en op kosten van de opdrachtgever, diensten van derden te betrekken. Indien dat plaatsvindt zal Aannemer dit aan de opdrachtgever kenbaar maken.
11.2 Aannemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van deze derden of voor tekortkomingen in van hen ontvangen informatie.
11.3 De opdrachtgever geeft derden die hij bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken geen opdracht zonder schriftelijke toestemming van Aannemer.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
12.1 Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is de Aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk.
12.2 Het in het eerste lid bepaalde lijdt uitzondering indien sprake is van een gebrek:
a. dat in de onderhoudstermijn aan de dag is getreden en dat redelijkerwijs niet bij oplevering door de opdrachtgever onderkend had kunnen worden, tenzij de aannemer aannemelijk maakt dat het gebrek met grote mate van waarschijnlijkheid moet worden toegeschreven aan een omstandigheid, die aan de opdrachtgever kan worden toegerekend;
b. dat na afloop van de onderhoudstermijn aan de dag is getreden, dat redelijkerwijs niet bij oplevering door de opdrachtgever onderkend had kunnen worden en waarvan de opdrachtgever aannemelijk maakt dat het gebrek met grote mate van waarschijnlijkheid moet worden toegeschreven aan een omstandigheid, die aan de aannemer kan worden toegerekend.
12.3 De rechtsvordering uit hoofde van het in lid 2 sub a bedoelde gebrek is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van twee jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn.
12.4 De rechtsvordering uit hoofde van het in lid 2 sub b bedoelde gebrek is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van vijf jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn. Ingeval het in het in lid 2 sub b bedoelde gebrek echter als een ernstig gebrek moet worden aangemerkt, is de rechtsvordering niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van tien jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn. Een gebrek is slechts dan als een ernstig gebrek aan te merken indien het werk geheel of gedeeltelijk is ingestort of dreigt in te storten, dan wel ongeschikt is geraakt of ongeschikt dreigt te geraken voor de bestemming waarvoor het blijkens de overeenkomst bedoeld is en dit slechts kan worden verholpen of kan worden voorkomen door het treffen van zeer kostbare voorzieningen.
12.5 Indien voor Aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot wat in deze bepaling is geregeld.
12.6 De aansprakelijkheid van Aannemer jegens haar opdrachtgever en derden voor schade voortvloeiende of verband houdende met de uitvoering van de overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering in het desbetreffende geval aanspraak geeft, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico van de desbetreffende polis.
12.7 In het geval – om welke reden dan ook – geen uitkering op grond van de artikel 9.2 bedoelde aansprakelijkheidsverzekering mocht plaatsvinden, zal de aansprakelijkheid van Aannemer voor directe schade beperkt zijn tot een bedrag van € 2500.
12.8 Aannemer is nimmer gehouden tot betaling van enigerlei schadevergoeding aan opdrachtgever en aan anderen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de kant van Aannemer.
12.9 De opdrachtgever is gehouden Aannemer te vrijwaren voor alle aanspraken die derden ter zake van de uitvoering van de overeenkomst tegen Aannemer mochten doen gelden. Tevens stelt de opdrachtgever Aannemer schadeloos voor alle kosten en schade die uit eventuele rechtsvorderingen van derden voor Aannemer kunnen ontstaan, zulks voor zover de wet zich er niet tegen verzet dat de desbetreffende schade en kosten voor rekening van de opdrachtgever komen.
12.10 Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de toestand die de Aannemer redelijkerwijs had mogen verwachten, geven de Aannemer recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
12.11 Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
12.12 De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed, die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
12.13 Indien de opdrachtgever een onderaannemer of leverancier heeft voorgeschreven, en deze niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteert, komen de gevolgen hiervan voor rekening van de opdrachtgever.
12.14 De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk en de schade en vertraging die de Aannemer lijdt als gevolg van door de opdrachtgever of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
Artikel 13 Zekerheid
Aannemer is gerechtigd van de opdrachtgever te vorderen, dat hij zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verplichtingen, ook na de totstandkoming van de overeenkomst. Indien de door Aannemer verlangde zekerheid niet wordt gegeven, kan Aannemer de uitvoering van de verplichtingen van Aannemer opschorten en/of de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden, onverminderd de rechten zoals die voor Aannemer uit de wet reeds voortvloeien.
Artikel 14 Opschorting, ontbinding
14.1 Aannemer heeft het recht de overeenkomst met de opdrachtgever met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst is vereist:
a. Indien opdrachtgever faillissement is geraakt, surséance van betaling aanvraagt of op enigerlei (andere)
wijze de vrije beschikking over zijn vermogen verliest.
b. Indien opdrachtgever de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt.
14.2 Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:
- de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
- na het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;
- de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
- Indien door de vertraging aan de zijde van de opdrachtgever niet langer van Aannemer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is Aannemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
- indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Aannemer kan worden gevergd.
14.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Aannemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
14.4 Indien Aannemer op de gronden als genoemd in dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij uit dien hoofde op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan of schadeloosstelling, terwijl de opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
Artikel 15 Overmacht
15.1 Onder overmacht moet worden verstaan elke omstandigheid buiten de macht van Aannemer is die van dien aard is, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet van Aannemer kan worden gevergd. Onder overmacht wordt mede verstaan: oorlog, onlusten en vijandelijkheden van welke aard ook, blokkade, boycot, staking, natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en onderbreking van de transportmogelijkheden, storingen in het bedrijf of in het bedrijf van de leveranciers van Aannemer, in- en uitvoerbeperkingen, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale of regionale (overheids)instanties.
15.2 Indien Aannemer door overmacht de overeenkomst niet (tijdig) kunnen nakomen, heeft Aannemer het recht de overeenkomst op een later tijdstip uit te voeren, dan wel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen. Deze keuze is aan Aannemer. In geval van overmacht is elke schadeplichtigheid van Aannemer uit welke hoofde dan ook uitgesloten.
15.3 Indien Aannemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is Aannemer gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 16 Geheimhouding
16.1 Partijen moeten vertrouwelijk omgaan met de informatie waarvan zij weten of behoren te begrijpen dat deze van vertrouwelijke aard is, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of een uitspraak van de rechter hem tot bekendmaking daarvan verplicht. Als vertrouwelijke informatie geldt tenminste de informatie die is en/of wordt verstrekt in het kader van de overeenkomst waaronder doch niet uitsluitend tarieven en (persoons)gegevens van kandidaten.
16.2 Partijen leggen de verplichting omtrent geheimhouding ook op aan medewerkers die bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken en aan door partijen ingeschakelde derden.
Artikel 17 Bescherming persoonsgegevens
17 Aannemer is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in de privacyverklaring. Deze privacyverklaring is te vinden op www.rodenburginterieurs.nl/privacyverklaring.
Artikel 18 Intellectuele eigendomsrechten
18.1 De door Aannemer in het kader van de overeenkomst gebruikte tekeningen, schetsen, ontwerpen, voorstellen, plannen, databases, werkwijzen en anderszins, blijven eigendom van Aannemer.
18.2 Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer over te gaan tot het publiceren of reproduceren of anderszins gebruiken van de in het vorige lid vermelde zaken, noch om die zaken te gebruiken voor een ander doel dan in het kader van de uitvoering van de overeenkomst nodig is.
Artikel 19 Eigendomsvoorbehoud
Alle op of bij het werk aangevoerde zaken blijven het eigendom van de Aannemer totdat de opdrachtgever volledig aan zijn betalingsverplichtingen, die van meerwerk, extra kosten en tussentijdse prijsverhogingen daaronder begrepen, heeft voldaan.
Artikel 19 Wijzigen van de voorwaarden
Aannemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding. Aannemer zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld, treden wijzigingen jegens de opdrachtgever in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld.
Artikel 20 Toepasselijk recht en forumkeuze
Op alle, door Aannemer gesloten en te sluiten overeenkomsten, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen tussen partijen voortvloeiende uit deze overeenkomst of daarmee rechtstreeks of zijdelings in verband staande, dienen voorgelegd te worden aan de bevoegde rechter van de rechtbank Noord-Nederland, locatie Leeuwarden. In geval de opdrachtgever een consument is dan mag de consument het geschil ook voorleggen bij de Raad van Arbitrage.